Visar inlägg med etikett vatten. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vatten. Visa alla inlägg

05 januari 2015

Googlar badrum

Här i Stöcksjö funderar jag på hur vårt hus ska bli. Vi har anlitat en husritare som ska ge förslag till utbyggnad. Igår och idag har jag skissat på övervåningen. Bara att få måtten rätt tar sin tid. Idag är frågan: hur många krockande dörrar orkar en trapphall med?

Men just nu så finns ett öppet allrum, ett lagom badrum, tre sovrum och två förråd på övervåningen. Känns ju helt OK! Ska bli intressant och se vilka idéer husritaren kommer med!

https://badrumsbloggen.wordpress.com/2011/01/21/badrum-inspiration-och-bilder-over-50-badrumsbilder/
http://www.hemnet.se/inspiration/badrum
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/bathroom/roomset/

24 augusti 2014

Ogjort väder

Definitionen av uttrycket "ogjort väder".

I lördags tvättade jag och hängde ut kläderna på tork. Idag tog jag in dem igen, körde dem i tvättmaskinens centrifug och sedan hängde jag dem inne på tork. Well, well.

14 juni 2014

Längtans kompost

När jag körde bil hem från Luleå i torsdags insåg jag att jag längtade hem till komposten. Tömma den, kolla vad det blivit. Kanske bara det där att ta mig tid. När jag kom hem var det för sent.

En trevlig kollega berättade om sin kompost. Hur den fullkomligt surrade av maskar. Hur hon efter en middag blev tvungen att försvara kompostens rätt att få ta del av matresterna. (Gästen hade grisar som tydligen också gillade maten.)

I kväll har jag tagit mig tid. Tömt kompost 1, skjutsat ut jord till bärbuskar och rabatter. Och startat på nytt. Bottnat med gammal kompost och grenar. Lagt på ett lager gräsklipp. Sedan ett lager gamla löv och kvistar. Öppnat hushållskomposten och hämtat två skottkärror väldoftande halvklar, svampig kompost. Lagt på ett lager av detta. Så fortsatt att varva gräsklipp, torrt gammalt material och halvklar kompost till dess att kompost 1 var full igen. Överst täckte jag med jord och sedan vattnade jag med en kanna vatten. Sedan var det kompost 2 tur. Jag plockade bort allt torrt gammalt material på toppen till dess att jag kom ner till lager av kompost med frisk, grov struktur. Jag lassade i ett skottkärrlass av det och körde det till humlebädden.

Hushållskomposten har jag också påbörjat igen, med luftiga grenar i botten. Sedan det översta lagret av hushållskomposten, som inte var nedbrutet ännu. Sedan är det bara att fylla på med matrester, varvat mad torra löv som strömaterial, för att komposten inte ska bli för blöt utan välbalanserad. Det är härligt att göra jord!

24 mars 2014

Klucket av vatten över huvudet...

Jag hade ett fint samtal i helgen med Signe om den obändiga viljan att ta sig vatten över huvudet. Och visst, det är roligare att dyka än att simma torrsim. Men det är också skönt att uthålligt simma längd efter längd och växla mellan att ha huvudet ovan och under vatten. Att få flyt i andningen. Just nu känner jag en stor längtan efter att komma upp till ytan och dra ett djupt andetag. Men jag har dykt ner och håller andan och tror att det går att följa repet en bit till, men snart måste jag vända om från mitt djupdyk.

Imorgon kväll stannar jag hemma från allt, bara så ni vet. Stannar hemma och andas och städar.

01 mars 2014

Färgerna

No filter. Det är så vackert idag, det här dova blå är en av mina mest älskade nyanser.

04 november 2012

L'eixample Barcelona

Lättnavigerad stadsdel, kvarteren består av likformiga rutnät. Hörnen är bortskurna så att det blir ett litet torg mellan kvarteren. Då var det tänkt att det skulle vara gott om plats för svängande häst- och vagntransporter. Nu är det gott om utrymme för parkerade bilar och soptunnor.

Vårt lägenhetshotell låg nära Joan Miro parken. En härlig park med palmer och sand. I ena hörnet statyn Kvinna och fågel. Och ett fint bibliotek, men dit gick vi inte. Det finns små snabbköp här och där i kvarteren, där man kan köpa frukt och vatten och annat som är bra att ha.

Att shoppa på en spansk affär tar tid, man ska läsa, gissa vad som finns i paket och lista ut var saker står på hyllorna. Frukten är fantastiskt god, men så är det ju när de spanska apelsinerna och päronen är närodlade. Tomaterna! Färsk salsicca är bra mycket billigare än hemma. Det fanns tio sorters chokladdryck att välja på och en sorts svart te, där ser man prioriteringarna.

Jag lyckades av misstag köpa sötad yoghurt och det var gott. Azucarado. Mindre lyckat var mitt spontanköp av frysta empanadas. Det visade sig att de skulle friteras. Jag gjorde ett försök med micro och stekpanna, men det blev sådär. Och så lyckades jag göra oss utan varmvatten i ett dygn, men det är en annan historia.




28 maj 2012

Nu kan jag inte skjuta upp det längre

Nu måste jag röja i källaren så rörmokaren kommer åt att kolla felet.


Eja att jag vore rörmokare och inte källarröjare.

18 maj 2012

Burqini / Burkini på rea

Burqini / Burkini - Ahiida Modest Fit Plus 2009: Om man vill fokusera på att njuta av badplask utan att oroa sig över daller och överhäng, inte vill bränna sig och vill slippa raka sig både här och där finns ju alltid burkini. Just nu 899kr. Mycket tyg för pengarna.

24 april 2012

Kul utan sprit så att säga

Tips på ett lättöl som är gott. Spendrups premium lager. Om man vill vara säker på att man skrattar för att det är kul.

23 mars 2012

Vårkänslor

Bar asfalt, krympande snömängder, litet grönt sticker fram, grusknaster mellan däck och väg... minsan, jag tror det är vårkänslor på gång!

Pirr, pirr!

10 oktober 2011

Grannsämjan blomstrar


Grannen har tagit in sina pelargoner med anledning av vinter. Fint är det, men lite sorgligt när blommorna tror att det tvärblivit vår och passar på att tokblomma - så står de egentligen och väntar på ett halvår nästan utan vatten och ljus.
Dags för mig att ta in de mina också och ställa upp dem i trapphuset på norrsidan bredvid hissen, i vår gemensamma och kombinerade vinterträdgård/växtkyrkogård.
(de brukar överleva och blomma upp, die to rise in spring.)

08 oktober 2011

Mer Nobel: The Good Earth, Pearl Buck

Hörde ett småkritiskt program på radion om boken som jag trodde var en av de bästa jag läst. Jag får väl ta och omvärdera den eller läsa fler.
Fast jo, jag står för att skildringen av personerna, dofterna, hur jorden känns i fingrarna, känslan av att vara gammal och fattig men nöjd och sitta i solen på morgonen och dricka sitt te - ett tag i boken är det bara varmvatten - den var bra. Man får förlåta henne för att verka lite gammeldags, den är ju skriven förritin. Dessutom ett ballt artistnamn, Pearl Buck.
Jag ligger efter i att läsa nobelprisvinnarna, jag har nog bara bockat av Pearl Buck (obligatoriskt på universitetsengelskan), Selma (obligatorisk på gymnasiesvenskan), The Fifth Child läste jag frivilligt när jag bodde hemma och så har jag köpt en bok med hundar på Coeze åt Herr Partner som han inte gillade och jag inte läst.
Hur gick det Bodil med avbockandet av listan på de hundra bästa böckerna, du hade den i köket i studentlägenheten för länge sen?

04 september 2011

Uppe med tuppen för att ta det lugnt

Vaknade tidigt i morse, en eftermiddag i Bygdeå igår hos min kära hobbyledare gjorde mig riktigt gott, tydligen.

Vad gör man klockan sju en söndagmorgon när hela familjen sover? Hemma-spa förstås. Tappade upp ett bad, la en ansiktsmask. Sedan blev det handinpackning, kroppsskrubb... Till dess att A kom in i badrummet och skrattade. "Jag trodde inte att vuxna fick plats i badkaret" var hennes kommentar. Hos oss är det alltid barnen som badar, men det kommer att bli ändring på det nu!

30 augusti 2011

Playa 2011 - strandsäker


Åh, man kan säga mycket om solsemester och visst är det ganska hjärndött att bara ligga där i sanden hela långa dan och smörja in sig med solkräm och dricka sitt vatten och läsa sin bok och spana på strandvandrare (just där vi låg visade det sig finnas obegränsade möjligheter att spana på vältränade snygga män som dock uteslutande hade ögon för varandra...), och då och då skutta upp och kasta sig i havet och simma en sväng och leka lite i vågorna och svälja lite saltvatten och tänka att livet faktiskt inte kan bli så mycket bättre.
Och så tänker man pliktskyldigt att man är glad att man är intresserad av så mycket annat än att bara ligga på stranden och steka sig. Och så kastar man sig ner på sin sandiga handduk, letar rätt på ett kex i plastkassen, dricker lite vatten och lyssnar på ytterligare en låt på ippen.
Och läser några sidor i sin medhavda bok och somnar mitt i ett o

26 augusti 2011

I morgon, mina vänner,

...doppar jag tårna i Medelhavet.
Så att.

Och den här videon är obligatorisk för alla som behöver putsa på sina coola moves.

24 augusti 2011

Apokalypsen

Såhär såg det ut i Bryssel i går morse kl 9:30. Det var alltså innan åskvädret brakade loss som fick himlen att vibrera av tusentals blixtrar, innan regnet började ösa ner som var fantastiskt vatturikt - 42,3 liter per kvadratmeter på tre timmar.


Skulle ha känts som slutet av världen om det inte var för att samma sak hände i torsdags, ni vet samma dag som Pukkelpopkatastrofen.
Och i morgon blir det, hör och häpna, åska.

23 juli 2011

Danmark del 2 - dryck

När vi åkte tog vi med en tioliters dunk Stöcksjövatten som vi hade glädje av. Vattnet i kranarna i Danmark är rejält klorerat, så det var gott att ha eget vatten att tappa upp på flaska och ha med på utflykter etc.

Dryck ingår bara till maten på Mc Donalds, annars är det ett rätt dyrt tillägg till menyn. Kildevann eller läsk drack vi.

21 juni 2011

I nästa hem: omgjorda IKEA-möbler


Säkerligen gör jag fantastiska redo-projekt i nästa hem. Förvandlar IKEA-saker t ex. Den här väggen är byggd av rektangulära vaser. Finns på IKEA-hackers. Jo alltså det blir två toaletter nu så jag kan inreda en makalös gästtoalett. Fast mindre. Mycket mycket mindre.

14 juni 2011

Badrumskåp


När jag ändå har ordet. Det här cd-skåpet som heter Malibu och t ex säljs på Mio köpte vi för att ha som badrumskåp. Ser lite ut som ett gammalt bulligt kylskåp. Tog bort bakstycket för att få lite mer luftcirkulation på baksidan, eftersom det är ett tvåbent väggmonterat skåp. Tog loss vartannat hyllplan så det ryms krämer, förpackningar och annan glamour i.
Bakstycket monterade jag på köksväggen som en svart tavla som man kan skriva på med tavelkritor. En av smartheterna med detta inköp är att djupet bara är som en cd-skiva så det blir mycket badrum över.