Visar inlägg med etikett smörgås. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett smörgås. Visa alla inlägg

13 april 2014

God ledighet

Min vän S kom förbi oss, sin Öbackafamilj, för brunch, skönt häng och hjälp.
Och så gjorde hon kylskåpsrenspizza på salami, jalapenos, blåmögelost, oliver och alla ostkanter.
Nu ska vi ner i viloläge, ledighet. Och iväg till fjällen. 

15 februari 2012

Efter skolan - det är jag vääärd


Jag har undervisat på universitetet idag minsann. Och blivit tillfrågad om ett hedersuppdrag som jag funderar på att tacka ja till.
Och för att fira detta högtidliga blev det lunchsmörgås de luxe med rikliga mängder mogen getost, honung och päron. Till det (fast snett efter, dålig synk på måltidsordningen skulle en dietist nog ha sagt) en stor kopp med kardemummate (svart med kardemummasmak) och tunna bitar färsk ingefära och honung.
I den rika inre världen är det flaggdag idag.

Nej det går inte lika bra med en burk smaksatt créme fraiche.

02 december 2011

Åh jag dör

Eller hoppas inte, men det verkar som att priset för fortsatt överlevnad skulle kunna innefatta en viss användning av den grå hink jag har ställt intill sängen. I onsdags åt vi buffélunch på jobbet, smörgåsar som var så utomordentligt goda att vi bestämde oss lite till mans att aldrig mer använda våran vanliga gamla tråkleverantör. Sedan dess har tre i min enhet och en tillresande kollega hunnit kräka sig less. (Det går ju å andra sidan ganska fort). Nåväl. Jag tror att grapefrukt och Dr House är gäller. (förresten, är det lagligt att titta på streamade tv-serier på nätet eller bör jag leta efter Doktorn har ordet eller liknande på SVT?)

28 december 2010

Mellandagsbakning

Jag anar att det finns en vits med att läsa HUR och inte bara VAD när man läser recept. (I detta fall vet jag dessutom egentligen HUR men valde att avbryta projektet och bara gå och sova, mot bättre vetande). Om man rör ihop hela ingredienslistan för vetebröd, hoppar över att knåda, chansar på att det funkar att ta kallt degspad och låta det stå i kylskåpet över natten och sedan rullar den oknådade degen till kompakta bollar (i förhoppningen att det ska bli ungefär som semlor) som får jäsa en stund i rumstemperatur i väntan på att ugnen blir på en höft lagom varm och så gräddar man tills det börjar lukta gott ungefär, då får man en helt annan sorts bröd än om man följer instruktionerna för traditionella bullar.
Om man sedan serverar det utan att berätta vad det är och partnern tror att det är matbröd och därför fyller det med philadelphiaost och tjälknöl, då blir det rätt ok ändå.
Fett och sött och kardemummadoftande, men en rätt ok smörgås.

03 oktober 2010

Festrest

Igår kom Signe med flera på middag och det blev en härlig buffé, med vad hon hittade i våra skåp. Tro det eller ej, men det blev fem bakade potatisar över och lite räkor. Så vad gör man av detta?

Det blev en klassisk fiskgratäng. Spiken kompletterades med lax, grädde, fiskbuljong, mjölk, smör, äggula, peppar, salt. Tre av fyra tyckte att det var gott, den fjärde åt lite lax och en macka med rivna morötter på.

Inte blanda, inte makaronlåda, inte skink- och ostpaj...

01 juni 2010

Fattiga riddare

Annas kokbok har "Fasan" men inte "Fattiga riddare". Min tisdagsversion här:
- helgens valnötsbröd, ett halvt bröd
- pannkakssmet gjord på ett ägg
- mycket fett
- lite salt på toppen

Räcker till två-tre personer. Serveras med färska päronskivor och lite ost. Honung och ett par korslagda gröna blad från balkongodlingen hade nog passat utmärkt också men nu är det redan uppätet.

24 maj 2010

Sopsortering

Vet inte
jag tror jag börjar tappa stinget
men idag fick vi sorteringskärl för biologiskt nedbrytbart
och jag är inte helt överentusiastisk.

07 maj 2010

Surdegen den surdegen

Jag har obstinat hävdat att jag minsann inte ska haka på surdegstrenden och börja krångla med sånt. Men köpt surdegsbröd med fådd lemon curd (hemkokt present från en vän) är årets godaste smörgås. Säkert vore det mysigt med något levande som växer och utvecklas som man får ta hand om, mata och hålla koll på.
Men jag tror jag väljer att köpa mitt surdegsbröd och lägga de talangerna på kidsen och istället försöka utveckla andra kompletterande skills. Man vill ju vara renässansmänniska Gud bevars!

11 januari 2010

Ännu en vinterdag

Om du självskröt Jörel, så sällar jag mig till skaran. Idag har jag nämligen gjort en härlig vinterdag med mina barn.

O, A och jag tog bobarna, ett liggunderlag, fikaväskan och gick upp till kälkbacken vid Bräntberget. O åkte några åk och A och jag gick för att fixa en eld. Det saknades ved, så jag gick till bilen och hämtade den medhavda säcken. Med en (1) tändsticka lyckades jag få det att brinna. En gubbe som satt och tittade på hur det skulle gå bidrog förstås också till att det blev en exemplarisk brasa. Och förstås att veden var torr, hade bra med näver och var lagom sprucken.

Sedan fikade vi medhavd choklad, mackor och som avslutning grillade vi marsmallows (O och A förslag!). Maxat, perfekt och härligt. De hopfällbara grillspetten U fick ifjol funkade pefekt för O och A att mumsa marsmallowsarna från.

Sedan blev det bobåkning. Jag åkte med A och O körde själv. Tills han sladdade omkull, blev ledsen och övergick till att leka med en nyfunnen vän. Jag lärde A att bromsa och styra och köra själv. Sedan åkte jag med O ett åk och sedan vågade han köra själv igen. A och O åkte lite mer, men sedan var O less och ville åka hem. Men inte A. Så A fick fortsätta och O åkte bak på hennes bob. Stolt lillasyster? Jajamen.

Men till slut gav vi oss och fortsatte hem till Signes familj för eftermiddagskaffe och innelek.

07 december 2009

Det nödvändigaste

Jag försöker fjärrstyra julförberedelser och undrar vad ni tycker är det mest nödvändiga att ha på julbordet. (I matväg alltså, tallrikar och sånt har vi så det räcker och blir över.)

05 december 2009

Stödmacka

Minns ni ordet "stödmacka" som var populärt för något år sedan? Daterat till ungefär samtidigt som shit-pommes-frites?

08 november 2009

Pappas Farsdag


Några vardagliga saker jag förknippar med pappa Sture är:
Omsorgen, de gemensamma fikastunderna från morgonens havregrynsgröt (som hos oss heter Morfargröt) till kvällens tekopp med tillhörande smörgåsar och småprat.
Språkglädjen, att berätta, dikta och framföra roliga eller tänkvärda tal. Roliga kärnfulla mail och skrivna berättelser.
Kärleken till familjen, både oss som nu lever och de tidigare generationerna. Pappa bär med sig levande historia och är angelägen om att föra vidare den till oss yngre. (På bilden; farmor Elin och farfar Set med vänner, när de var unga)
Kärleken till naturen i allmänhet och Ammarnäsfjällen i synnerhet.
Idag var vi på en inspirerande gudstjänst, något som jag vet att pappa tycker är viktigt, och så ska vi äta älgstek till middag. Med på bilden finns även ett morfarsdagskort som H och jag gjorde på Öppna Förskolan som jag glömde posta, med änglar, paljetter, barnteckningar och glada färger.
När jag pratade med honom idag berättade han att de kommer hit om en vecka.
Jag längtar efter pappa denna Fars dag och hoppas att han kommer vara här oftare framöver.

20 oktober 2009

Klädstrategier

Om man tänker att man ska bli lite lättare och smalare och ska välja kläder att ha på sig kan det hända att man får välja mellan något som man nästan tappar och något som man inte riktigt ryms i.

En ovetenskaplig studie på för få försökspersoner under för kort tid ger vid handen att det är bättre att ha för stora kläder - då känns det som om dieten ger resultat och är värd att följa. Går man omkring i en aningen för snäv kjol kan det tänkas att man tar en bit chokladbanankaka till kaffet på flygplatskaféet och en kanelbulle på planet och en ostmacka på nästa plan eftersom det ändå känns som om inget hjälper. Och det är ju kontraproduktivt så det räcker. Om man hela tiden måste hålla en hand på linningen för att inte tappa byxorna minskar man möjligheten till okynnesätande med flera procent.

Svamlandet ligger på oförändrad nivå.

05 september 2009

Den långa lördagsfrukosten


Vi sov när Jorun gick till sin skola. Sedan åt vi: risgrynsgröt, ägg, kaffe, mjukt tunnbröd med ost, pomeransmarmelad och gurka, äppelbitar och helt vanligt kranvatten. Det tog väl en timme sisådär.

04 juni 2009

Pinglan

T har varit här ett par dagar för seminarier och akademiskt nätverkande. Snart kan jag titulera henne Doktor T (och jag planerar att säga så i alla sammanhang, med samma självklarhet som jag förväntar mig att bli titulerad Magister S).
Jag att i godan ro och kvällsammade och åt en knäckemacka med ost och kom med ett förslag som resulterade i att vi typ en kvart senare hamnade på Deportees releasefest och fick höra dem och svenskpunkpoppiga Invasionen (dennis lyxén, andré sandström m fl), Chrystal Caravan (krullig sjuttiotalsrock) och delar av Cult of Luna (mörkt tungt stämningsfullt m lite growl).
Signepinglan finns där nånstanns innanför allt detta moderskapande.

26 april 2009

Dålig natt, god morgon

Halv sex var jag trött på att glida ut och in ur halvslummer och repetitiva obehagsdrömmar. Jag steg upp och började skissa på en ny logotyp till vår värsta uppdragsgivare, en av de många saker som jag förväntas hinna prestera under veckan som kommer.

Vid åttatiden hade jag ritat klart, läst dagstidningen och ätit en grapefrukt och jag drog på mig träningskläder och gick rätt raskt runt min vanliga entimmasslinga. På vägen hem gick jag in på affären och köpte färska croissanter och nu står kaffebryggaren och puttrar fram de sista dropparna starkt kaffe. Det var 14 grader varmt ute när jag gick iväg och jag var nästan ensam i de tysta villakvarteren. Allt blommar, solen sken och det kändes som om något av den energin gick rakt in i mina urlakade batterier. Nu drar mörka moln in från alla håll och det blir förmodligen regn, precis som meteorologerna förutspått. Mig gör det inget, jag ska frukostera, duscha, skriva och städa. I afton kommer en nattgäst tågandes, så lite ordning och reda är på sin plats.

Jag önskar er alla en god dag, och så småningom en god natt. På affären köpte jag också ett paket Good night örtte (bittra apelsinblad, lindblommor, äpple, apelsinskal, kanel, lakritsrot, apelsinarom och citronarom). Helpt u om rustig te slapen, som holländarna säger.

30 mars 2009

Ett dygn av obegränsat fikande

Familjegudstjänst med kyrkfika (mackor, chokladboll). Buss till ett barndop med efterföljande fikabuffé (rödbetstårta, vaniljhorn, bulle, kakor...). Bil till treårskalasmiddag med hallontårta till efterrätt. En vän kom förbi i morse med nybakt bröd och andra hotellfrukosttilbehör. Efter lunchen åkte jag till dopfamiljen och frossade i resterna (chokladtårta, bulle, vaniljhornen igen).
Kanske kommer jag prova att göra vaniljhorn själv, eller detoxa på vita gifter (vitt mjöl, socker, mejeriprodukter, salt).

25 mars 2009

Godast idag

Jag kommer nog inte sluta helt med kött, men öka andelen fisk och veg. Idag stekte jag ekologiska OCH "närodlade" fläskkotletter och det var såklart jättegott och PK. Något annat som är jättegott är havreknäcke och Bregott med havssalt. (E verkar tåla att jag äter mejeriprodukter igen!)

11 februari 2009

Ostmackor

Jag kör totalt mjölkfritt nu, lusläser innehållsförteckningar och använder inga mejeriprodukter (inte ens ost, låglaktosprodukter eller fårost). Något otäckt går annars över i bröstmjölken och E gallskriker och går upp i brygga.
I kylskåpet finns trängs nu fantasifulla pålägg: jordnötssmör, marmelad, rökt kalkon, skinka, tonfiskpastej, leverpastej, färskostliknande sojapålägg, ajvar relish, guacamole, mjölkfritt margarin... Jag minns en lunch på Nya Jobbet när några av damerna pratade ostmackor, de var överens om att frossande i ostmackor på kvällen är en vanlig källa till övervikt. Vi får väl se vad resultatet av det mjölkfria livet blir.

25 januari 2009

Såja soja

Ser dokumentär på svt2 om livsmedel, mark, vatten, etanol... och inser att det är dags att dra ner på grisfestandet. Efter många år av semivegetarianism har det barkat iväg; i kylen trängs just nu kyckling, skinka, salami, leverpastej, falukorv, julkorv och bacon. Men pastejen och baconpaketet är kravmärkta...