Visar inlägg med etikett dofterna. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett dofterna. Visa alla inlägg

21 juni 2014

Midsommarafton

Redan här. I år blev det inte traditionella Norrbyskär och inte ens Äventyrslekparken vid Nydalasjön. Regnet hällde ner. Men ibland strålade solen och de 10 graderna kändes som lovande vårvärme. Idag firas vårsommaren in. Just nu känns det helt rätt, för några veckor sedan hade vi sommar men nu känns vårsommar som ett litet löfte.

Vi tog sovmorgon, midsommarstädade litet och åt en blandad buffe av vad som fanns i frysen. Lite pizza, köttfärspaj och kyckling. Ingen sill men salt halloumiost. Mjukglass till mellis. En stund utomhus med fotboll, badminton och dart. När det till slut var dags för kvällsmat gick vi ut och eldade och åt kycklingbaguetter. En fin lugn midsommarafton.

Och en springtur fram och tillbaka till Bussjövägen, med diverse tankar och lite här och nu övningar.

Glad midsommar alla!

14 juni 2014

Längtans kompost

När jag körde bil hem från Luleå i torsdags insåg jag att jag längtade hem till komposten. Tömma den, kolla vad det blivit. Kanske bara det där att ta mig tid. När jag kom hem var det för sent.

En trevlig kollega berättade om sin kompost. Hur den fullkomligt surrade av maskar. Hur hon efter en middag blev tvungen att försvara kompostens rätt att få ta del av matresterna. (Gästen hade grisar som tydligen också gillade maten.)

I kväll har jag tagit mig tid. Tömt kompost 1, skjutsat ut jord till bärbuskar och rabatter. Och startat på nytt. Bottnat med gammal kompost och grenar. Lagt på ett lager gräsklipp. Sedan ett lager gamla löv och kvistar. Öppnat hushållskomposten och hämtat två skottkärror väldoftande halvklar, svampig kompost. Lagt på ett lager av detta. Så fortsatt att varva gräsklipp, torrt gammalt material och halvklar kompost till dess att kompost 1 var full igen. Överst täckte jag med jord och sedan vattnade jag med en kanna vatten. Sedan var det kompost 2 tur. Jag plockade bort allt torrt gammalt material på toppen till dess att jag kom ner till lager av kompost med frisk, grov struktur. Jag lassade i ett skottkärrlass av det och körde det till humlebädden.

Hushållskomposten har jag också påbörjat igen, med luftiga grenar i botten. Sedan det översta lagret av hushållskomposten, som inte var nedbrutet ännu. Sedan är det bara att fylla på med matrester, varvat mad torra löv som strömaterial, för att komposten inte ska bli för blöt utan välbalanserad. Det är härligt att göra jord!

24 maj 2014

Växtlighet

Det här med att det växer. Att päronträdet till slut verkar spricka ut. Att plommonet tänker blomma imorgon. Att ärterna skjuter skott. Att rödbetorna, morötterna, rädisorna och majrovorna har hjärtblad. Tulpaner som blommar, påskliljor som har några dagar kvar att stråla. Att ormögat har blad.

Det där betyder mycket för mig. Liv. Glädje. Värme. Något utanför mig som beror av mig. Att jag planterat. Att jag tänkt ut. Att jag vattnat, rensat, skött om. Att jag glömt bort. Att jag låtit vara.

15 maj 2014

Pyspunka

En tidplan sprack idag och ut vällde en massa trötthet och lust att gå hem. Sagt och gjort. Så ikväll har jag lätt om hjärtat sått fröer, planterat om det som behövde planteras om och haft en känsla av skön helg. Jag har till och med sprungit lite igen, måste ta tag i det, det är ju inte så dumt.

När bubblan av hårda prioriteringar gått sönder så flyter det upp en massa mindre viktiga, men trots allt viktiga saker som jag kan ta tag i och tiden på jobbet kommer att flyga iväg imorgon. Tids nog kommer även pressen tillbaka, men i natt sover jag lugnt och tungt.

15 mars 2014

And then the sun came

Hittade Andra Andningen. Sprang en riktig mil, alltså 10km. Och på vägen hem bröt solen fram.
Ljudet av isar som brister och bryter, flak som gnager och mal ner varandra och under dem ett porlande.
Fick ett sms av en vän: "Njut ordentligt av helgen och gör INGET svårt så att du är på hugget igen nästa vecka!"
Det här totala lugnet som infinner sig efter löpningen, och njutningen under tiden i att slingra sig längs älven och möta mixen av skönhet, skönhet, skönhet,  skitfula byggarbetsplatser och sopstationer, köpcentrum och traktorer.
Just nu, med soppa i magen och en mil i kroppen, är allt bra. Total frid. Varken rastlös, trött, orolig eller på väg. Helt här och hel.

11 mars 2014

Dag två på det nya

Idag har jag jobbat i mina projekt, vilket är roligt och stimulerande. Jag har skrattat vid fikabordet och skrivit protokoll. Skapat mig en överblick och guidat två parter genom deras gemensamma projekt och parallella processer. Ätit lunch med maken på vårt stamställe.

Ikväll har jag lagat god mat med andra chefer. Många med lång erfarenhet, jag med två dagar. Två långa, trevliga dagar. Vi fick laga risotto, torskrygg med butternutpumpa och palsternackmos och som avslutning Creme Brulee smaksatt med geishachoklad, toppad med balsamicoblåbär och Crunch.

Jo, livet som chef är ok, så här långt!

01 mars 2014

Luktpaus

Sprang 8km i morse, med några fotopauser längs vägen.
Det blev en luktpaus också, att få komma åt doften under barken på en rejäl fura, den chansen joggar man inte bara förbi.