Visar inlägg med etikett ödmjukhet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ödmjukhet. Visa alla inlägg
10 juni 2014
Skolårets sista kväll
Barnen sover. Jag sitter och tittar på Orange is the new black. Jag borde sova, men jag sitter här och känner mig nöjd. Igår var jag så djuriskt trött och idag har jag varit pigg och glad. En synnerligen välkommen känsla!
03 maj 2014
Glassmaskin - slushmaskin
Tyvärr blev det mjölkslush istället för mjukglass när jag skulle testa vår mjukglassmaskin, hur går det för dig, Signe? För lite gelatin tänker jag. Jag ska testa med köpes-smet innan jag ger upp för gott. Gett upp för gott har vår hårdglassmaskin från OBH Nordica gjort. Båda glassbehållarna är spruckna med utläkande saltlösning...
Nej, det är nog så att glass i alla former (och för den delen sockervadd) görs bäst i seriösa torg eller industrimaskiner. Tänker jag. Vad tänker du?
Nej, det är nog så att glass i alla former (och för den delen sockervadd) görs bäst i seriösa torg eller industrimaskiner. Tänker jag. Vad tänker du?
27 april 2014
Två är få
...men kanske bästa söndagsskolan ändå. Vi hann se varandra, prata om viktiga saker, leka och busa. Jo, det är så att ska man ha möjlighet att se barn får de inte var för många. Men söndagsskolan innan dess var också bra, med åtta barn. Och roligt att det äntligen är vår och varmt, vi var ute och lekte Är Trulle hemma, Du är bra och kull.
Nu väntar en upphackad arbetsvecka, först 2,5 dagar och sedan en bonusdag på fredag. Jag börjar med att dra iväg till Luleå och att läsa en hel del som jag behöver läsa. Sedan utvecklingssamtal till dess att det är dags att åka hem igen.
Nu väntar en upphackad arbetsvecka, först 2,5 dagar och sedan en bonusdag på fredag. Jag börjar med att dra iväg till Luleå och att läsa en hel del som jag behöver läsa. Sedan utvecklingssamtal till dess att det är dags att åka hem igen.
06 april 2014
Hittar ingen rubrik
...men idag hittade kroppsdjuret mig och viftade lite på sig och drog med mig ut på en springtur i skogen. 3 km, på barmark och is. Mitt kroppsdjur trivs bäst i vårsol, plusgrader och när det finns lite fågelkvitter att springa till. Tack Signe för det goda springrådet: om du inte orkar springa, beror det på att du springer för fort.
Administrationsdjuret har dragit sig lite tillbaka, skäms förhoppningsvis över att hon skrämt mig. Det hon pekade på var viktigt och något jag behövde ta kontroll över och nu tror jag att jag vet hur jag ska hantera det. Men jag måste lära mig att tämja administrationsdjuret. Hon är jättefin att ha under dagtid och då behöver jag ge henne tid. Men hon måste lära sig att hålla sig på mattan till dess att jag kallar på henne.
Jag är inte helt återhämtad, men glad och ser fram emot en ny arbetsvecka. Sedan en vecka i fjällen!
Administrationsdjuret har dragit sig lite tillbaka, skäms förhoppningsvis över att hon skrämt mig. Det hon pekade på var viktigt och något jag behövde ta kontroll över och nu tror jag att jag vet hur jag ska hantera det. Men jag måste lära mig att tämja administrationsdjuret. Hon är jättefin att ha under dagtid och då behöver jag ge henne tid. Men hon måste lära sig att hålla sig på mattan till dess att jag kallar på henne.
Jag är inte helt återhämtad, men glad och ser fram emot en ny arbetsvecka. Sedan en vecka i fjällen!
27 mars 2014
Välsignade hemmadag
Jo, visst är det stressande att på morgonen konstatera +38 C och att det egentligen inte går. Men så hämtar jag datorn på jobbet, småjobbar, fikar, småjobbar, äter lunch, är med på möte, fikar, småjobbar, allt tillsammans med en av de personer jag älskar mest. Då känns ju allting lätt, trevligt och nästan lite vilsamt.
Idag satt vi ute i uterummet och eftermiddagsfikade. Ljuvligt! Nu blommar lila och lilavita krokusar. Snödroppar och pärlhyacinter är på gång. Det gör mig inget att det är dammigt och smutsigt, fullt med löv, grus och sand på fel ställe. Jag ser på det vackra, förlåter det fula och njuter av det ljuvliga.
Sedan har jag och det sjuka barnet hängt på primärvårdsjouren. Jag lyssnar ibland på radioföljetongen Det tomma huset. Jag kände igen mig i beskrivningen av hur det är att komma som obekant till en ny plats och försöka förstå hur systemet fungerar. Kösystemet var så likt det som beskrivs i boken. Jag satt med en lapp i handen, väntade på min tur. Numret på skylten verkade aldrig bytas, men tillslut kom fler och fler sköterskor igång och ropade upp nummer. Efter den första undersökningen fick vi anmäla oss i en annan lucka. Väntan. Som tur var hade mitt barn med sig penna och papper och skrev några sidor till på sin bok. Men till skillnad från radioföljetongen hade vi när vi vände från primärvårdsjouren uppnått vårt syfte. Vi hade träffat en läkare, fått ett recept och kunde hämta ut medicin från kvällsöppet apotek. Inte så dumt.
Idag satt vi ute i uterummet och eftermiddagsfikade. Ljuvligt! Nu blommar lila och lilavita krokusar. Snödroppar och pärlhyacinter är på gång. Det gör mig inget att det är dammigt och smutsigt, fullt med löv, grus och sand på fel ställe. Jag ser på det vackra, förlåter det fula och njuter av det ljuvliga.
Sedan har jag och det sjuka barnet hängt på primärvårdsjouren. Jag lyssnar ibland på radioföljetongen Det tomma huset. Jag kände igen mig i beskrivningen av hur det är att komma som obekant till en ny plats och försöka förstå hur systemet fungerar. Kösystemet var så likt det som beskrivs i boken. Jag satt med en lapp i handen, väntade på min tur. Numret på skylten verkade aldrig bytas, men tillslut kom fler och fler sköterskor igång och ropade upp nummer. Efter den första undersökningen fick vi anmäla oss i en annan lucka. Väntan. Som tur var hade mitt barn med sig penna och papper och skrev några sidor till på sin bok. Men till skillnad från radioföljetongen hade vi när vi vände från primärvårdsjouren uppnått vårt syfte. Vi hade träffat en läkare, fått ett recept och kunde hämta ut medicin från kvällsöppet apotek. Inte så dumt.
03 november 2013
Blott en dag, ett ögonblick i sänder
Allhelgonahelg,
reser hem bland farliga
älgar och renar.
reser hem bland farliga
älgar och renar.
31 oktober 2013
Begravning
Nu är muntaschen
borta och han som bar den,
saknaden är stor.
borta och han som bar den,
saknaden är stor.
26 oktober 2013
Skönt samtal
Blir inspirerad,
när jag berättat allt svårt.
Du lyssnar på mig.
när jag berättat allt svårt.
Du lyssnar på mig.
21 oktober 2013
Överlåtelsebön
Du som ville mitt liv
och har skapat mig efter din vilja
allt i mig känner du och omsluter med ömhet.
det svaga, likaväl som det starka
det sjuka likaväl som det friska
Därför överlämnar jag mig åt dig
utan fruktan och förbehåll.
Fyll mig med ditt goda,
så att jag blir till välsignelse
Jag prisar din vishet,
du som tar till dig det svaga och skadade
och lägger din skatt i bräckliga lerkärl.
och har skapat mig efter din vilja
allt i mig känner du och omsluter med ömhet.
det svaga, likaväl som det starka
det sjuka likaväl som det friska
Därför överlämnar jag mig åt dig
utan fruktan och förbehåll.
Fyll mig med ditt goda,
så att jag blir till välsignelse
Jag prisar din vishet,
du som tar till dig det svaga och skadade
och lägger din skatt i bräckliga lerkärl.
Etiketter:
gamla kompisar,
poesi,
sjuk,
sorg,
ödmjukhet
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)