05 juni 2008

Mary Sue

Ett begrepp som jag inte kände till förrän jag snubblade över det.
Mary Sue - författarens alter-ego. Underbar och älskad av alla utom möjligtvis läsaren.

Det finns ett test man kan göra för att se om huvudpersonen i den bok man just håller på att skriva - eller läsa - är en Mary Sue. Länkat till från den här sidan.
Jag fick ett tydligt utslag för huvudpersonen i en av mina böcker, lite oroväckande. Men det är inget emot den bok jag just håller på att läsa, en Scarpetta-deckare av Patricia Cornwell som skulle få mätaren att gå i taket...

2 kommentarer:

Jorun sa...

Jag som hade tänkt ägna sommaren åt att skriva en roman om en vacker och intelligent kvinna som hålls fånge i ett arbetsläger. Trots att hon får stor rörelsefrihet av vakterna - som nästan undantagslöst faller för hennes stil och charm - gör hon upprepade, fruktlösa försök att fly till den fattiga bergsby där hennes familj tappert odlar potatis och väntar på hennes utsmugglade vykort.

Jag hade visserligen tänkt att hon skulle heta Hejdrun, men det är kanske lite Mary Sue-varning ändå?

Jörel sa...

Oj den boken skulle jag vilja läsa.

Kan vi inte skriva en Mary Sue-sommarföljetong här på Talkie?

Jag tror det behövs en Yiorella, den känsliga och intelligenta nya lägeradministratören som med risk för sitt eget liv kämpar mot det korrumperade systemet och den maktfullkomlige lägerchefen. Snygg och vältränad är hon, sa jag det?