20 juni 2006

Brun klänning

En amerikansk kvinna har gjort ett projekt som innebär att hon varje dag under ett helt långt år ska bära samma klänning, en brun klänning som hon har sytt själv. Hon tvättar den och lagar den regelbundet.
Det är i protest mot modet.
Man kan tycka att man i protest mot modet lika gärna skulle kunna ha på sig omoderna vanliga gamla kläder ett helt år eller ett helt liv, men det skulle kanske inte göra sig så bra som konstprojekt.

Och så har hon tagit bilder på sig, då och då, för att dokumentera projektet. Ibland har hon randiga strumpor, ibland en kofta, ibland byxor under. Bilderna är märkvärdigt tråkiga.

Hela projektet avslutas med en dansuppvisning där hon ska ta av sig sin bruna klänning, äntligen. Nästa gång funderar hon på att enbart klä sig i egenhändigt gjorda kläder ett år.

Jag funderar över tendensen att göra sitt liv till ett projekt, den måste ha fått ett rejält uppsving med Internet? Äntligen en publik som följer en när man vandrar genom Amerika, lagar alla recept i en kokbok, går i samma klänning dag efter dag. Så man slipper gå omkring där och vara crazy alldeles för sig själv.
Och så funderar jag - naturligtvis - på vilket projekt jag själv skulle ha lust att genomföra.

3 kommentarer:

Jorun sa...

Oj.

Det är något lockande med projekt, och kanske allra mest med projekt som har en given tidsram. Lära sig ett nytt ord om dagen i ett år är roligare än att skriva ut en lista med 365 nya ord och lära sig dem. Tror jag.

Jag köpte en tysk kalender med vykort från Sverige, och min plan var att varje vecka skicka kortet till någon som jag på något sätt kopplade till bilden. Det föll rätt snabbt, kanske för att jag inte kom på någon som hade med Västergörland att göra. Eller Härjedalen.

Du kan ju börja med att sticka en liten ruta av blått garn och skicka till Knit a river. Jag återkommer om jag kommer på en bättre idé.

Jörel sa...

Egentligen vet jag vilket projekt jag skulle vilja genomföra. Jag älskar att tillryggalägga sträckor "som syns på kartan". Svårighetsgraden beror ju på vilken skala det är på kartan. För att platsa som Projekt borde det väl vara en världskarta...

Färdmedlet vet jag inte. Kanske roddbåt. Jag har träffat en man som har rott över Atlanten, från Frankrike till USA, det är väl häftigt? Jag har inget behov av att slå hans rekord men skulle kunna tänka mig något mer kustnära: Tänk dig att ro från Ammarnäs till Stockholm, hur lång tid tror du det skulle ta? Man kunde börja med att ro från Ammarnäs till Kraddsele och utvärdera experimentet innan man fortsatte...

Jorun sa...

Dra båten på land när du kommer till Järnforsen. Jag vill inte förlora dig än på många år!