11 juli 2014

Homo/smulläsning i hängmattan

Jag har inte skaffat någon sommarläsning i år utan rycker pocketböcker ur diverse bokhyllor som råkar komma i min väg. Den här veckan alternerar jag mellan Jan Guillous lyxgay "Dandy" som utspelar sig i skarven av förra sekelskiftet här och var i England och runtikring. Chattade med en kompis om boken,  som gjorde mig uppmärksam på att den gode Guillou inte kan skriva dialog. Alla repliker har författarens egen röst, oavsett rollfigur. Jag tycker att det märks att han myser av nöjdhet över sin research, den nöjdheten gör mig störd när jag börjar tänka på det men så länge jag håller den tanken borta gillar jag läsningen.
Komplement: Mian Lodalens frilansande, fattig, lesbisk i Stockholms 2000tal "Smulklubbens skamlösa systrar", som är rolig och politisk och så den rutiga kokboken Sju sorters kakor.
http://www.mianlodalen.se/books.htm

Inga kommentarer: