22 oktober 2013

September och oktober

Septembermusiken och oktobermusiken kom sent i år.

September blev The National med nya skivan Trouble will find me. Jag måste erkänna att jag inte lyssnat in mig på den, men så här låter ett slumpmässigt valt spår:


Oktober blev en problematisk dubbel-CD med och om Peter Gabriel. Scratch my back /and I'll scratch yours. Första skivan - "Scratch my back" är en samling coverlåtar, samlade för att Gabriel inte ville skriva musik utan bara tolka andras material. Därifrån akn man till exempel lyssna på The power of the heart, en sång som Lou Reed skrivit men som jag aldrig hade hört förut. Tyvärr åtföljd av lite för personliga bilder (eller är det bara jag?).


Men, undrar vän av ordning, vari ligger det problematiska? Jo, titta på datumet på videon. 2010! Hur stämmer det med utmaningens fokus på pinfärsk musik? Rätt bra trots allt. För stackars Peter Gabriel som hade tänkt sig ett roligt utbyte med artistkolleger har fått vänta och vänta på de andras tolkningar av hans material (se tragikomisk artikel på Wikipedia). Till sist fick han plocka in några mindre kända kamrater så det ändå skulle bli en skiva.

Som till exampel Feist feat Timber Timbre som spelat in Don't give up.

Men månadens musik är ändå Ane Brun. Och Tonbruket. Dem såg vi på Cirque Royal förra söndagen.

Men de två skivorna jag köpt med henne (2003-2013 samt Rarities) faller på grund av att de är samlingsskivor från nu och förritin. Och Tonbruket faller på att de sålde slut på sin färska skiva så jag fick ta en från 2011. Och sånt går ju inte för sig.



Tyvärr finns det inte mycket av den magiska kombon på Youtube, och de som försökt spela in från konserterna borde köpa nya mobiltelefoner. Så det så. Här är i alla fall en annan låt med Ane och en med Tonbruket som de spelade som förband innan de återkom som kompband.




Inga kommentarer: