17 oktober 2012

50 000 ord

Halva redaktionen har anmält sig till årets omgång av NaNoWriMo vilket i praktiken innebär att Jörel och jag kommer att ha skrivit var sin 50 000-ordsroman den 1 december. Det kommer jag att fira, just den dagen, med ett minst lika trevligt glöggkalas som i fjol och jag börjar redan nu undra över hur jag ska hinna förbereda den tillställningen.

Ska man få ihop 50 000 ord på månad får man skriva fem, sex A4-ark om dagen (om man kör med standardinställningen Times 12 p och 1,5 radavstånd. Det är ganska mycket... Naturligtvis kan man fuska och förhandsskriva men hela grejen med det här är ju att man ska kasta sig ut i galenskapen och bara randa ner ord. Redigera får man väl göra under åren som kommer. Det är tillåtet - och rekommenderat - att fundera på ramhandling och personer i förhand. Jag tror Jörel har kommit längre än jag med det arbetet, men jag är på väg och jag vet var berättelsen ska börja och hur den ska sluta. Det gäller bara att styra upp de 40 000 orden på mitten så de pekar åt rätt håll.

När jag letade efter en text att kontrollmäta hittade jag ett havererat skrivprojekt som Jörel och jag startade för några år sedan. Inte så dumt, faktiskt. Jag funderar på en liten utmaning till er som inte deltar i NaNoWriMo. Vad säger ni om jag lägger upp texten vi skrivit och ber er jobba vidare på den i november? Det kan bli en spännande och rolig berättelse och ni kommer inte att ha något krav på er vad gäller omfång. (Med reservation för min medförfattares godkännande...)

5 kommentarer:

Bodil sa...

Låter extremt kul!
Igår insåg jag att jag faktiskt skriver lika fort på datorn som förhand och att skrivandet går av sig själv, inget pekfingervalsande. Det borde gå... Ska nog anmäla mig och lämna walkover om jag får ord torka! Men vad ska det handla om? Och en så stor text, man kan ju inte ha någon kontroll över orden... Inga hjälpande kartor, figurer och annat som mina skrifter brukar vara fulla av. Men då istället behöver inte varje ord vägas på guldvåg... 13 dagar kvar...

Jorun sa...

Heja Bodil!

Blir det riktigt svårt att få ihop det kan man ju citera lite jobbmail eller gamla blogginlägg, för att skapa miljökänsla...

Jörel sa...

Oj så roligt om du också är med, Bodil!!!

Signe sa...

Jag antar inte utmaningen, hejar på från åskådarbänken och bildbloggar inspirationsbilder att hämta pepp ur. Skulle ha bjussat på en bild av kokostopparvi en varmluftsugn om inte iPoden befunnit sig på annat håll. Men där har ni en grej att utgå från: ekoägg, ekokokos, laktosfritt smör och stevia strö istället för socker. Och varmluftsugn istället för ugn. Och runda som pumlor eller snarare spelkulor, istället för skedklickade. Och bakade borta istället för hemma, men av hjältinnan.

Bodil sa...

Men eftertankens kranka blekhet... och en titt i novemberkalendern. Nej, det jag inte behöver är nog 50000 extra ord ur hjärnan samt stillasittandet de medför. Under november behöver jag sömn, raska promenader, körandning och hjälp. Så, trots den lockande tanken så står jag över. Får försöka mig på lite Haiku om jag behöver få utlopp för min kreativitet, det är ett bättre novemberformat för mig.