21 juli 2012

English Countryside

Kommer du ihåg de där söta flickorna i blommiga klänningar, med förkläden, nattmössor och kängor som fanns på affischer och vykort på åttitalet? De stod lutade över snea små trästaket, men det var inte där den här idén började.
Nej, det började på E4. Om du åker söderifrån mot Umeå korsar du Röbäcksslätten och når sedan fram till en cirkulationsplats. Innan du når fram ska du titta åt väster. Där går ett gäng kossor och betar. Det finns en grå lada. Och i den svaga slutningen, uppe vid skogsridån, framför tallar, rönn och sälg står trästaket. Grånade, enkla, vackra.

Nästa bild: på vägen ner till Klabböle kraftstation åker man på en smal, slingrande grusväg, med branta innerslänter. I en brant bakslänt, i skuggan, står det ett helt omotiverat, men perfekt, enkelt trästaket.

Något måste göras åt min upphöjda humlerabatt. Jag kapade den för flera år sedan, eftersom den tog för stor plats. Jag skulle ta mig an den, göra något åt den, men lusten har aldrig infunnit sig. Så rabatten har stått där med jorden bar och det har funkat, men inte varit snyggt. Men nu, till slut. Jo, det skall erkännas, jag kikade först på möjligheten att sätta upp ett trästaket i norr. Men jag tänkte att grannarna skulle missförstå, ta det som att jag ville stängsla in oss. Och så föll poletten ner, och så blev det så här.

2 kommentarer:

Jorun sa...

Man börjar läsa texten och ser att det är ett foto av något som kan vara en biblioteksbok. Man tänker "Signe!"

Så fortsätter man läsningen och ser en fin kruka och tänker "jo, det är nog Signe."

Sen kommer man till order "cirkultionsplats" och vet utan skuggan av tvivel att det är Bodil som skriver.

Ibland tänker jag att det skulle vara bra att ha skribentens namn närmare rubriken, men sen kommer jag i håg hur roligt det kan vara att gissa...!

Jorun sa...

Snyggt staket, för resten!