30 juni 2012

Yngwiiiiiie

Tvingar mig igenom Yngwie Malmst sommarprat, pratet är intressant men musiken! Tankar passerar som "jag får en känsla av att jag nog inte gillar musik", "om han inte haft så hemska förebilder hade" och "barock och hårdrock? kunde inte någon ha avstyrt det hela redan då?" och "men han är ju en duktig duktig hantverkare", men jag ska ta mig igenom, till seger. Jag kommer öka min förståelse för så mycket.
Tillägg: sedan lyssnar jag på P O Enquist från 2009. Webbradio, vilken rikedom!

2 kommentarer:

Niclas Danielsson sa...

Avstyra, varför då ? Du kan väl ändå inte vara så inskränkt att bara för att du inte tycker om något så ska det inte få finnas till ? Det finns gott om människor som uppskattar det Yngwie gör och även om jag själv inte är ett superfan så respekterar jag hantverket och dedikationen, strävan efter ett eget utryck. Man kan inte tycka om allting men låt det få existera ändå tack.

Signe sa...

Nej, så inskränkt är jag inte. Jag hör inte till dem som anser att det går att klassificera något objektivt som "världens bästa band". Musik (från valfi genre) som är för ointressant/skränig/stressig/deppig/gnällig/svårtillgänglig/ytlig för en person ger tröst, partyhumör, träningsmotivation eller avspänning för en annan, folk är så olika och jag vet också att vad en person behöver dessutom förändras över tid. Men tankeexperiment: tänk om han fått helt andra inspirationskällor redan tidigt och utvecklats åt ett helt annat håll, med samma engagemang och skicklighet men med andra inspirationskällor längs vägen hade han skapat andra sorters musik som tilltalat just mig mer. Men tilltalat andra mindre. Så menade jag.