11 december 2009

Språk på annat sätt

Paus i poesin för en rapport från forskningsvärlden.
"Det behövs mer forskning om tal- och skriftspråket bland skolbarn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar"..."Många barn har med Adhd, autism och Asbergers syndrom har svårt med språkförståelse, läsning och stavning. Det är viktigt att lärare, andra professionella och föräldrar är uppmärksamma på problemet så att eleverna erbjuds det stöd de har rätt till, menar forskaren Jakob Åsberg i en avhandling i psykologi vid Göteborgs universitet."
Nu har både Jorun och den här forskaren sagt det, då är det nog så.

2 kommentarer:

Signe sa...

någon jag känner har läst detta inlägg och bett mig påminna henom att hen borde börja forska i ämnet. Så vi får väl se vad den här inflytelserika bloggen kan göra för barnens framtid.

Jorun sa...

On henom läser detta önskar vi lycka till och hoppas på löpande uppdateringar när arbetet fortskrider...