Den fjärde festen var en fest där värdfolket bjöd på glögg och gästerna hade med sig hembakt. Herr Partner bakade kokosdrömmar och förbättrade receptet genom att byta ut rapsoljan mot citronolja - oerhört gott!
Ett av kvällens samtalsämnen blev utbildningssystem. Jag minns att vi fick lära oss om det tyska systemet när jag gick på gymnasiet och att min summering då var att det var ett elakt system som sorterade ut barnen alldeles för tidigt så att barnen tvingades följa det utstakade spår de valt (i tolvårsåldern? kan det stämma?) och inte hade en chans att byta spår senare. Ikväll belystes ämnet ur perspektivet att praktiska utbildningar behöver uppvärderas i Sverige, att ett utbyggt lärlingssystem vore bra och att duktiga praktiskt lagda personer onödigtvis tappar sugen i ett likriktat gymnasium där alla måste pressa sig igenom samma teori. Jag kände att mina tyska åsikter är femton år gamla och att mina faktiska kunskaper i ämnet Tysklands skolsystem är mycket grunda. Ett annat ämne i samma samtal var särskolan. Sedan refererade någon till den borgerliga alliansens förslag på förändrad skolpolitik och även där kände jag mig oinsatt. Intresset kommer nog öka om ett par år när mina egna barn börjar skolan.
Jag tror mig i alla fall veta att de traditionella teoretiska utbildningsvägarna ser svårpromenerade ut för dem som inte har språk/läsning/skrift som sina starkaste sidor. Eller?
Jobba med friskfaktorer – 8 säkra sätt - Suntarbetsliv
2 veckor sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar