07 maj 2009

Ämne: Vin. Tag: Nesa

Jag kan ju berätta från mitt spännande liv att jag har gått en vinkurs i vinter och att jag har lärt mig massor.
Men ändå inte riktigt så mycket som jag borde.
I går kväll var jag på om-prov hos de mycket vänliga personer som är utbildningsansvariga i föreningen. Jag hade missat första provtillfället samt första omprovet så det var mitt första försök - men tröttsamt försenat för kursledarna.
Och så satte jag mig vid bordet, fick papperet med frågor och började läsa.
Vad är malolaktisk jäsning?
Vad heter den högsta spanska kvalitetsgraden?
Vilken druva används i Beaujoulais?
Vad heter de sex kommunerna i Haut-Medoc?
Vilka två druvor är vanligast förekommande i Tyskland?

Och så vidare.
Jag tänkte att nu tar vi det bara lugnt. All informaiton finns i min hjärna någonstans. Det är bara att plocka fram den.
Men tyvärr, nu är det bevisat: man kan inte läsa in hundra sidor text genom att skumma igenom dokumentet på spårvagnen inför provet.
Jag var den enda som inte klarade omprovet: försmädligt försmädligt. Så nu blir det vintema på min andra blogg. Kanske kan man lära sig genom att skriva käcka små texter. Annars är det nog kört.

2 kommentarer:

Jorun sa...

Jag ser fram emot din korrespondenskurs! Först tänkte jag komma med förslag til svar på dina frågor, men det är bara att inse, jag är så högt upp på läktarn att jag inte kan avgöra vad som är relevant roligt eller inte. Druvan i Beaujoulais heter väl i alla fall Nouveau?

Nähä, inte det heller.

Jörel sa...

Men roligt vaaaar det.