29 juni 2008

Skofråga


Det finns två sorters knäppiga skor som jag är sugen på att ha.
Vibram Five fingers, som ser ut som ett par cykelhandskar ungefär och ska vara underbart fantastiska att gå i, om man får tro reklamen.

Och MBT, som ser ut som kraftigt uppbyggda ortopediska skor för klumpfot, men som tydligen ska vara bra för att träna upp benens alla små muskler. Jag hittade ingen bild som lät sig kopieras, men här är deras sida. Jorun, du som har sådana här skor är ju expert...


Five-fingers-skornas förespråkare menar att foten inte ska ha en massa fyllning och stoppning och skydd. När man väl vant sig vid att gå naturligt har man stärkt sin fot så att den klarar sin uppgift utan en massa extra. MBT-skorna är å sin sida definitionen av "en massa extra"...
Det lustiga är att båda skorna inspirerats av barfotagång. De märkliga MBT-skorna, där man rullar fram på en månformad sula, är inspirerade av masaiernas förmåga att färdas barfota över långa avstånd. De märkliga five-fingers-skorna verkar efterlikna ganska bokstavligt barfotagången, förutom att de separata tåfickorna går att man spärrar ut tårna en aning mer än man gör när man går barfota till vardags.

SÅ...

vad är bäst?

2 kommentarer:

Jorun sa...

Tåskorna ser ju otroligt roliga ut, men jag som avskyr sandaler med trådar mellan tårna skulle nog få svårt att passa in mina korta små tår i deras figursydda fodral.

Jag tycker MBT-skorna är sköna att gå i men jag känner inte någon stark effekt av dem.

Anonym sa...

Ingen har märkt när jag har haft mina MBT-skor på mig finns ju olika varianter.
Jag tycker skon är otroligt skön och blev för mig en räddning då jag provat ett flertal inlägg och skor men dessa MBT-skor är helt outstanding.
Är steloperad och nervskadad nacke fick otroligt svår värk förut när jag gick i “vanliga gympaskor” så de är en otrolig lättnad att kunna gå igen! Mvh http://www.ammie035.st