19 juni 2006

Dagens predikotext

Damkören sjöng, barnkören sjöng, och så stod äntligen prästen i predikstolen.

Han talade och sade:
Du ska inte tro det blir sommar,
ifall inte nån sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt,
då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar
jag gör hela kohagen grön,
och nu så har sommaren kommit
för jag har just tagit bort snön.


- Vem är det som gör att det blir sommar och blommor? frågade han.
- IDA! ropade alla barnen
- Hmm, tja, det kan man ju säga, sa prästen och fortsatte:

Jag gör mycket vatten i bäcken,
så där så det hoppar och far.
Jag gör fullt med svalor som flyger
och myggor som svalorna tar.
Jag gör löven nya på träden
och små fågelbon här och där.
Jag gör himlen vacker om kvällen,
för jag gör den alldeles skär.


- Men vem är det som gör vattnet, och den vackra himlen?
Nu blev barnen lite osäkra. Hälften höll fast vid Ida, några av de andra gissade på Emil.
- He he, sa prästen.


Och smultron det gör jag åt barna,
för det tycker jag dom kan få,
och andra små roliga saker
som passar när barna är små.
Och jag gör så roliga ställen,
där barna kan springa omkring,
då blir barna fulla med sommar
och bena blir fulla med spring.


- Vet ni, sa prästen, den här sången har ju Astrid Lindgren skrivit texten till.
Jodå, det visste förstås barnen.
- Och vet ni, nu finns den med i barnpsalmboken också.
Jaha, det visste inte barnen. De visste inte ens att det fanns en barnspsalmbok.
- Vet ni var vi är nu?
Nu visste inte barnen riktigt vad de skulle svara. Luxemburg?
- Jo, men i vilket hus är vi?
- Tyska protestantiska kyrkan, svarade en ordningsam pojke.
- Ja just det, vi är ju i kyrkan! Vem tror ni då det är vi sjunger och pratar om?
Barnen var tysta en liten stund, innan en pojke muttrade:
- Jamen Gud och Jesus då.
- Ja just det, sa prästen. Ja just det.

3 kommentarer:

Jörel sa...

Och sånt DRAVEL ska man sitta och lyssna på! Kasta bort alldeles användbar och nyttig tid som man kunde vara ute och titta på blommor eller sitta och dagdrömma eller slumra till...
Sådana präster borde förbjudas. Sådana predikningar borde förbjudas. Folk som inte har något att säga borde tappa rösten. Och folk som bygger sina predikningar på den mest söndertjatade av alla Astrid Lindgrens sånger borde omyndighetförklaras.

Jag säger nästan på fullt allvar. Det är så fruktansvärt uselt, ungefär som att servera gräs- och lersoppa till sina gäster bara för att det sommarsött och gulligt.

deeped sa...

Han hade jobbat hårt med exegetiken den söndagen... frågan är varför han ens brydde sig om att försöka :D

Gabrielle Björnstrand sa...

"Livet är som en påse..." Hasse Alfredsons präst-satir är ju nästan en storstilad predikan vid en jämförelse.

Men för att återgå till dem som verkligen kan tala: Hör Martin Lönnebo, any time.