02 januari 2015

På tröskeln

Gott nytt år, kära ni. Chaplin sover bredvid mig i soffan, halvt invirad i sjalen jag har på mig. Hon har haft ett par jobbiga dagar, det där med fyrverkerier är inte en grej hon tycker mänskligheten behöver hålla på med. Men grannarna verkar inte ha fått det memot, i parken smäller det fortfarande.

Det blir nytt år, då listar vi nya föresatser. Det  är ju den här gången allt ska bli så bra, det är ju nu vi ska bli så lyckade. Kanske blir det verkligen så, kanske blir det inte alls av. Men, som Susanna Birgersson skrev i DN häromdagen:
Varje misslyckat försök borde ses som en liten framgång – om livscoachspråket tillåts.
Och än viktigare: det ligger ett värde i själva det faktum att vi försöker.
Om vi begrundar de lite allvarsammare föresatserna i genren nyårslöften: människor sträcker sig efter det hela, det genuina, det storslagna, det vackra. Även om vi inte når ända fram är avsikterna uttryck för längtan efter något bättre
Jag har inga storslagna planer, det mesta är fortsättningar på sånt jag redan påbörjat eller åtminstone tänkt börja. Jag har anmält mig till Apartment Therapys januariutmaning "The January Cure" som ger städuppdrag i januari månad. Dagens mail läste jag för sent på dagen, jag har inte hunnit gå ut och köpa blommor. Men jag har en kruka fina hyacinter som kan få flytta från sin plats i den öppna spisen upp på soffbordet om jag bara röjer undan lite. Det får bli dagens uppgift.

Och jo, en annan sak har jag tänkt göra 2015. Blogga mer. Vi hörs!


Inga kommentarer: