17 juni 2014

Hejdå föräldrapenning

Så där då, då är yngsta barnet över åtta år och har passerat skolavslutningen. Föräldradagarna brinner inne. 40 st. Tänk den som hade förmågan att planera sitt liv och att ta vara på de tillfällen som ges. Men det är inte som att jag inte varit ledig. Hela förra sommaren till exempel. Det kunde ha varit fler sådana långlediga somrar. Nå, nu är det gjort, förbi och det kommer inte tillbaka. Och i reda pengar handlar det om en förlust på 2400:- som går tillbaka till staten.

Gör något klokt för dem, kära staten! Själv ska jag försöka göra något klokt av mitt föräldraskap som nu handlar om att vårda kompetenta barn. Ge dem utrymme och växtmån, kärlek och respekt.

2 kommentarer:

Jörel sa...

Jag tänkte säga att i reda pengar har du väl gjort en vinst, eftersom föräldradagarna är så dåligt betalda?
Klappa din plånbok ömt i kväll...
Men jag får inte ihop matematiken, är det verkligen bara 2400 för 40 dagar? 60 kr/ dag?

Bodil sa...

Jepp, det är så kallade garantidagar. Man har ett större gäng sjuklönegrundande och sedan ett gäng uselt betalda extra dagar. I vårt fall spelar det ingen roll vi fick ju en hoper extra dagar ändå när vår bäbis var liten. Ironiskt nog hade vi fått 180 kr/dag om hen hade fötts i juli istället.