12 april 2014

Mystik, grundmanus och extramaterial

Jag har ägnat ett par dagar åt funderingar om extramaterial och tillägg, om förvanskade bibelberättelser och förmågan att plocka tumverser eller frisera karaktärer. Det började nog med storfilmen om Noa som går på bio nu. I den måste Noa slåss för att hålla de onda människorna utanför arken - jag ville invända att det inte stämmer med grundmanus. Det vet väl varenda söndagskolfröken att de onda grannarna hånar Noa och hans fåniga idé? För de väljer väl som att inte frälsas? Men det står faktiskt inget om att de inte ville bli räddade,  eller att de ringaktade hans försök att rädda sig och de sina.
Jag har resonerat om detta i lite olika forum de senaste dagarna och fått en massa intressanta aspekter på temat. Borde förmodligen skriva mer om detta - och läsa mer vad det egentligen står i Bibeln istället för att utgå från den mellan-raderna-version som känns mest bekväm. Sen får man ju förhålla sig till texten ändå och tolka den utifrån kultur och kontext och speglad i eget liv och allt sånt klokt...
Seriestripen här är från Jan Stenmark, en lika grundläggande del av min referensram som Leonard Cohens musik. Så grundläggande för mig att jag refererar till den som om alla kände till den. Jag slängde ut en fråga om nån hade bilden (på Facebook) och fick den som mms från en vän.
Här finns mer av Jan Stenmark.

Inga kommentarer: