09 april 2014

Inlandsresenär i andras Lappland

Det finns några standardtexter inom logopedi, texter som passar bra för röst- och talanalys eftersom logopeden hört den läsas 10 000 gånger och kan bortse ftån innehållet och fokusera på språkljud och röstklang.
Den ena texten handlar om en pappa,  en pojke,  en mössa och ett tåg. Mer avslöjar jag inte, men några enstaka tillfällen har jag varit med om att min patient brustit ut i ett skratt på slutet när poängen kommer.
Den andra texten är en sedelärande historia som börjar med "Nordanvinden och solen tvistade en gång om vem som var den starkaste..."
Och där finns en rad som matchar denna fina dag. "Då lät solen sina strålar skina helt varmt. "
Jäpp, det var den här dagen. Jag kommer att färdas 45 mil Lappland tur och retur, varav en tredjedel i bil med en vän och resten i buss. 
Och solen skiner. 
Och jag har god matsäck: potatis med mycket kapris,  citron, tomater och jalapenos (och olivolja, balsamvinäger, tabasco och nymald peppar om man vill rekonstruera anrättningen). Eko reko pk kaffe, äpplen och bananer. Hembakta kladdkakemuffins. Mjukfärsk lakrits. Vindruvor, havremjölk och cashewnötter. 
Och jag gjorde ett bra jobb.
Och jag hade dessutom en bra hårdag.

Inga kommentarer: