05 april 2014

Administrationsdjuret

Vi har väl olika maror. Mig rider administrationsdjuret.

Kl. 7 i morse knackade hon mig på pannan och sa:
- Det där du varit rädd för att du missat i veckan, det är det här. Det måste vara klart på måndag morgon. Kliv upp och gör det.
Jag vände mig på sidan och försökte sova.
- Hallå, jag menar allvar, du kommer inte undan, det måste göras!
- Men, vet du vad klockan är? Hon är 7 på morgonen och det är lördag, gå och stör någon annan.
- Du vet att du inte kommer att somna om, kliv upp nu.
Jag tog demonstrativt Norrländsk journal nr. 1 från sängbordet och läste om en bartender och började läsa en intressant artikel om kultur kontra kreativa näringar, men den var för tung för min trötta hjärna.
Till slut steg jag upp, skrev ett schema. En timme till administrationsdjuret, flera timmar till mig och barnen. Ytterligare 1,5 timme till hondänna, 1 timme till mig själv, tid till söndagsskolan.

Administrationsdjuret surade, högg mig i benen när jag lagade mat, malde på om jobbfrågor. Fick mig att skriva mitt hopplösa "så här borde jag jobba" arbetstidsschema som jag skriver i situationer som denna.

Jag undrar bara, kan inte återhämtningsdjuret höra av sig med samma självklarhet? Kanske måste sätta in en annons under borttappat.

Inga kommentarer: