22 mars 2014

En sån där bra och regnig lördag

Tvingades upp ur sängen i ottan eftersom den enda klipptiden jag fick tag på hos min nya favoritfrisör var klockan 8.30. (Varför hon är min favoritfrisör? För att hon säger saker som: "Jo, jag förstår att du vill klippa lite kortare i nacken men tänk på att du har ganska lång hals, så om jag klipper för kort ser det liksom ut som att den är av". Eller: "Alltså, ditt hår är verkligen trevligt att jobba med". I en stad full av frisörkedjor med standardfrisyrer, där felet är ens eget om ens hår inte passar deras lösningar, är det så enkelt för en frisör att utmärka sig...).

Gick igenom shoppincentrumet Woluwé Shopping på jakt efter en kaffe och en croissant. Märklig känsla att vara där innan affärerna öppnar. Meditativt lugn före stormen, ett surr av skurmaskiner och ett skrammel av städvagnar. Jag beställde en café americaine, alltså kaffe med extra mycket vatten som i Staterna. Om jag hade väntat mig en amerikansk hink blev jag dock besviken; Lavazzas variant var väl i runda slängar 12 cl. Utspädning är väldigt olika beroende på vad man har för referenser.

Shoppade loss på mataffären och kom hem med te och vårblommor.

I kväll ska jag se John Mayall, vet inte vad jag ska förvänta mig. Så här lät han för tio år sedan, när han firade sin 70-årsdag.

Och till dess har jag timvis av oplanerad tid. Skulle till exempel kunna skriva en bok. Eller sticka klart koftan jag lovat min systerdotter. Eller ta itu med något av allt det där man alltid måste ta itu med. Nu ska jag till exempel ta itu med att smaka på det där nya teet.

1 kommentar:

Jorun sa...

Blir du sugen på lokal folklore så drar scharnavalen i gång om en kvart, vid Meiser. Beräknad målgång 17.30 vid Helmet (nära oss). Pogges vänner finns naturligtvis med i tåget.