10 mars 2014

Att förvalta

Idag har jag läst på om skulder och indrivning och förvaltning. Intressant och tidskrävande.

Tänk på att en skuld kan ha en preskriptionstid på tio år, att fordringsägaren inte är skyldig att skicka påminnelser. Den som är satt i skuld är inte fri. Som konsument gäller att skulden är preskriberad efter tre år om den uppstått när du köpt en vara eller tjänst av en näringsidkare, och ingen har bett dig betala. Allt det där går att läsa om i preskriptionslagen. Det finns lagar för det mesta.

Men nu struntar jag i det för ikväll och konstaterar att även jag har haft en bra och stundtals energisk måndag. Idag åt jag lunch på innergården innanför Stora hotellet och Kulturväven, på Gotthards Krog. Där det en sommar fanns en tillfällig restaurang som hette Victoria, om du minns Jörel. Nu är innergården inglasad, hipp med Kulturbageri och nyöppnad DuÅ mataffär.

Den gröna rätten var originell, lite god, lite småäcklig. Jag åt upp alltihop, men gillade nog inte misosmöret egentligen. Fast lite ändå. Och sedan köpte jag och gav bort Norrländsk Journal, jag måste köpa en ny till mig själv. Så får det bli, imorgon tisdag.

Inga kommentarer: