09 januari 2014

Dela din idé innan den blir din baby

Jag hade ett möte med några kloka kvinnor i går, jag presenterade en idé som jag har och som jag gärna ville sälja in. Den handlar om webbplatser och EU och om hur vi kan presentera vårt arbete bättre och mer enhetligt.
Idén har jag tänkt ut för länge sedan, men den blir som aldrig riktigt klar. Hänger på min skåpdörr som en ofullbordad skiss. Jag borde sitta och jobba igenom den mer, tänka ut allt det där som skulle kunna ställa till problem och hur man skulle kunna lösa den.
-- Jag skickar den snart, sa jag. Jag ska bara...
-- Skicka den nu, och lita på den kollektiva intelligensen, sa hon som ledde mötet. Folk kommer att kritisera den och kommentera den, och utveckla den och göra den till sin.
-- Om du behåller den för länge, så blir den som din baby. Du blir för fäst vid den, sa en annan. Om den blir för färdig kommer det bara att kännas jobbigt när folk vill gå in och peta i den.
-- Det är precis som med bäbisar, sa den tredje. Man måste inse att de växer upp. Plötsligt upptäcker man att de har flyttat till Skottland och blonderat håret.

 

Inga kommentarer: