01 december 2013

Sägner av Selma Lagerlöf

Jag simultanöversätter Julklappsboken av Selma Lagerlöf, läser den på kvällarna för 7åringen.
Språket är stundtals omständligt och arkaiskt och ibland behöver jag hoppa över någon rad för att sammanhanget ska bli begripligt. Men det funkar, jag släpper igenom 2/3 av de ovanliga orden och lägger till någonting förtydligande ibland.
Men nu ikväll hade jag inte tänkt på att sägner kan ta obehagliga vändningar. Herr Eskil kommer hem vred och föser unga fru Lucia före sig och just innan inser jag att det är dags att förenkla handlingen. Och ta ett resonemang om kvinnors rättsliga och ekonomiska ställning i 1800talets Värmland och globalt jämfört med nu. Typ.
Kvällens läsning pausade när riktiga helgonet Lucia kom till Fru Lucias undsättning, åkande på ett eldklot.
Jag hoppas det går bra.

Inga kommentarer: