10 december 2013

Nobelpriset i fysik

Tilldelas Bodil för att hon insett att man kan göra andra val, att som man tänker kan det bli. Att hon vågat utmana tyngdlagen och åka berg- och dalbana igen!

Vid årets början var mitt hjärta kallt
tyngdlagen, tyngd var ordet sa Bill,
ett nytt år, jag som gjort allt, sett allt
orkar jag mer, är det något jag vill?

Det var det där gigantiska, svåra projektet,
tidplanen pressad som människosläktet
Ansvarsbiten, kände mig utsliten, liten
Fysikens lagar obändiga, ristade i sten.

Men så kom det gröna kuvertet
befrielse från en snäll myndighet
de där föräldradagarna ni sparat
hur blir det, ska ni avvara't?

Nej! Vad vill jag, ett val. Pressad eller fri?
Till slut var det självklart, fri måste det bli!
Deltid, sommarlov, vara med barnen
Vinka med tårna, ut ur grottekvarnen.

Min nyfikenhet väcktes, nu ville jag
testa andra fysikens lagar
Åka Balder, bada, leka tagar:
rörelseenergi, eufori, nya tag.

Lägesenergi, vila, spa i Spa
jag duger, jag kan, jag är bra,
men kan utvecklas, lära mig mer,
nya kontakter, nya upplevelser.

Allt talar för att året slutar bra
Hej Sweco, hejdå Vectura
Vid årsskiftet, hur tänker jag då?
Kulturhuvudstadsåret 2014, jag är på!






Inga kommentarer: