25 februari 2013

Men varför googlar han inte bara?

Läste Leif GW Perssons bok Samhällsbärarna utan att kolla upp utgivningsår. Åhå, tidigt åttiotal. Det förklarar några invändningar jag hade: varför använder de så krångliga sätt att informationssöka? Varför antyder han ingenstans att piketbusspoliserna går på anabola, det vore väl rimligt utifrån storyn? Hur kan gubbarna komma undan med att kalla sina administratörer för flickor och vid ett tillfälle daska i rumpan?
Och sen jag upptäckt tidsskillnaden på trettio år- storyn hade inte vunnit på att berikas med pipande sms och slösurfande. Det är något maffigt och trovärdigt med ett nattligt telefax märkt Immediate och Urgent.
Jag plockade bara boken ur hyllan, ser nu att jag snubblade rakt in i hans tredje deckare utan att ha läst ettan och tvåan. Men jag flänger till Stockholm t o r över dagen imorgon så det blir strax lässtund igen.
Med önskan om allt gott / Signe

Inga kommentarer: