09 november 2012

Xocolat Barcelona

Vi hade varit i Parc Güel och vandrade nu nerför gatorna mot Travessera de Dalt och busshållplatsen för att ta buss 24 ner till sta´n. Vi kom fram till en cool gata enligt A: Passatge de Mercedes.

Väl där nere närmade vi oss busshållplatsen men jag fångades av orden Hot chocolate och styrde familjens steg mot ett café. Mamma L hade tipsat om choklad så god som att dricka en chokladkaka, så vi måste bara prova. Jag var inte helt säker på att den choklad jag beställde var den spanska chokladen, jag beställde hot chocolate och de andra Swiss chocolate.

Vi satte oss och väntade och tittade på tavlor som föreställde scener från Barcelona från olika tidsperioder. Så kom den, världens godaste choklad! En kopp himmel! A, O och U fick grädde på sin, jag hade valt en slät kopp choklad. Vi sörplade, slevade och upplevde en trögflytande härlig kopp som var riktigt långt från O´boy.

...

Sista dagen i Barcelona kom vi via Arc de Triumf, genom den tillhörande parken med palmer och papegojor högt uppe som byggt bo. Vi strövade genom den gamla stadsdelen Born med trånga gränder och stenhus. Resans varmaste dag, + 20 grader och det kändes lite slösigt att gå i skuggan och inte ta vara på solen, men vi hade ju bestämt oss för att gå till Picassomuseet. Klockan närmade sig elva och vi började känna att det var ett tag sedan vi åt frukost. Då såg jag ett café med texten Xocolata con churros. Dags för nästa smakupplevelse. Chokladen här var inte lika himmelsk, lite blekare, men med churros, ja då var den helt ok!

Churros är friterade bröd som smakar som struvor. De är doppade i socker. Vi doppade våra churros i choklad och mumsade. Så gott, så onyttigt, men härligt! Med förhöjd blodsockerhalt gav vi oss iväg till Picassomuseet, men det är en annan historia!

Inga kommentarer: