18 november 2012

Litterär grundforskning

En bild från grannkvarteret för två veckor sedan, i dag hade jag ingen kamera när vi var ute men det ser fortfarande höstgrant ut; frasiga guldlöv överallt. November har, till skillnad från oktober, varit en torr och vacker månad.

Saker jag googlat på i samband med skrivandet av min roman; dagens skörd:

kolmonoxidförgiftning
hjortron blomning
finnspets tjäder
solens uppgång luleå
stenmurkla

Det mest intressanta resultatet: Vacker vårsvamp som uppenbarar sig ur jorden likt en brun liten hjärna efter snösmältningen. Har sedan länge betraktats som en delikatess men är tyvärr mycket giftig och rekommenderas inte längre som matsvamp.

Förr eller senare kommer min huvudperson att fundera över om man kan tvångsmata någon med stenmurkla i självförsvar. Jag tror hon kommer att komma fram till att det är en dålig idé.

Jag har passerat 30k-strecket och nu har personerna slutat med sina oändliga samtal. Tyvärr är jag rädd att de inte talat ut så de är nöjda. Kanske är det dags att smula ner några stenmurklor i kvällsmaten, trots allt.

Inga kommentarer: