26 november 2012

Den årliga poesiutmaningen

Kära medskribenter,

Jag kämpar med att få ihop de 50 000 ord som jag ska ha samlat till fredag klockan 24. Jag är fortfarande optimistisk men det kommer inte att bli någon större marginal mellan sista punkten och mållinjen. Annat är det med Jörel, som redan dundrat förbi 50k-strecket.

Det medges att jag tvivlar på att våra redigerade alster kommer att finna nåd för nobelkommitténs ögon, tur att det finns andra som skriver, upptäcker och tänker ut saker som verkligen är värda en guldmedalj.

Som i fjol hoppas jag att våra röster ska kunna sälla sig till hyllningskörerna, och då i poetisk skrud. Vi har ju alla ett fredspris att yvas över, men det är kanske något annat du tycker bör blixtbelysas i en haiku eller ältas i en episk prosadikt.

Årets pristagare, deras insatser och mycket annat finns att studera på nobelprize.org

Priserna delas som vanligt ut 10 december och den dagen kommer Talkie walkie att koncentrera sig på poesi och nobla ting.

Tidigare nobelfestligheter:

2009 (tacktal från vinnare av Talkies kategoripris)

Ta nya tag
Ingenjörskonst
Livet rodel
Declutter, familj

2010 (tacktal från vinnare av Talkies kategoripris)
Livet rodel
Klart till halvklart
Ta nya tag
Ingenjörskonst

2011 (hyllningar till nobelpristagare)
Nobelpriset i medicin
Nobelpriset i fysik
Nobelpriset i litteratur
Nobelpriset i fysik

Inga kommentarer: