31 juli 2012

Indien: Kläder

Det är en konstig känsla att åka till det Exotiska Fjärran Landet och försöka klä sig så lämpligt man någonsin kan, enligt guidebokens förmaningar och långt, löst sittande, vältäckande... och bli fnissad åt och hånad. Vad var det för fel på de västerländska kläder vi hade plockat med oss? Varför var det OK att förlöjliga oss?

Svårt att veta, men surt var det, och snabbt gick det för oss att rätta in oss i ledet.
 En sidensari med en lånad blus på affären Famous Saree Centre i Mumbai. Skorna fick vi lämna på trottoaren utanför innan vi ens fick gå in i affären. På golvet ligger mjuka madrasser täckta med fint vävda tyger och vi var så pass bra kunder att vi fick dricka chai. Senare köpte vi en sariblus på oändligt välsorterade Saree Matching Centre.
Att ta på en sari är en liten konst i sig. En instruktionsvideo för den som vill testa.
 Shalwar kameez måste vara den bekvämaste klädedräkt som har uppfunnits. En lös tunika med vida fladdriga byxor. Dagen när vi fick akut klädstress på grund av folkhån köpte jag denna präktiga outfit. Tunikan, som försäljaren hävdade var speciellt fantastisk i monsuntider, är av stadig polyester med ditbroderade speglar. Blir den svettig (hur skulle den kunna undgå att bli svettig när det är 30 grader varmt) så är det bara att kliva in i duschen.
Nej det sista var inte sant. Sant är dock att jag tog på mig denna tunika varje gång som jag kände mig ängslig och osäker. Vare sig jag var monsunblöt, svettig eller morgonfräsch föll tunikan lika prydligt.
Riktigt komplett var den förstås inte utan en sjal men där gick faktiskt och tyvärr gränsen för min anpassningsförmåga.

 Jag tror att mina dagar med sjal kan räknas på ena handens tumme. Den här bilden är därför ganska unik och blir kanske värdefull en dag.
Jag höll på att strypa mig själv i min svettiga syntetgardin. Klädedräkten som skymtar i bakgrunden är ännu en shalwar kameez, av en modell från Punjab. Kanske den mest illasittande tunika jag någonsin har ägt, vilket är lite surt med tanke på att den faktiskt är skräddarsydd.


 Slutligen dottern som med säker hand plockade det bästa från båda traditioner och skapade något indoeuropeiskt som funkade finfint över alla gränser.

Inga kommentarer: