03 april 2012

Spam eller riktigt läskigt

På besöksstatistiken på den här bloggen fanns häromdagen en oväntad trafikkälla: en spionwebsajt som erbjuder ett helt system för att spionera på andra människor genom deras telefon. Tjänsten ska tydligen fungera såhär: man installerar ett program på någon annans telefon under något obevakat ögonblick. Sedan kommer telefonen att skicka information kontinuerligt till en webb-tjänst som man kan följa i nästan-realtid. Genom denna tjänst har man full uppsikt på allt personen gör och säger, kan veta var de befinner sig hela tiden, kan bugga samtal och kan till och med använda telefonen som avlyssningsapparat.

Jag skrev ett kryptiskt inlägg om detta för några dagar sedan, som jag sedan raderade eftersom det lät lite väl mycket James Bond, och lite väl mycket gratisreklam för sagda tjänst. Nu har jag dock läst om spionprogram i hedervärda Kvällsposten från 2008 så då får jag väl till och med en Late Adopter som jag inse att vi lever i en ganska läskig värld.
Alltså: Antingen var länken spam och inget att bry sig om. Eller också är det faktiskt en Talkieläsare som borde bli lite nervös. (Frågan är bara vem...)
Här Ny Tekniks beskrivning av hur det gick till 2008.

Inga kommentarer: