11 september 2011

Mammons kyrka av sista dagars heliga

Människor som en regnig söndag beger sig till en låtsas-exklusiv outlet för att - som goda konsumenter -
  • trava omkring i alldeles för varma lokaler med alldeles för mycket folk, och
  • fingra på alldeles för dyra kläder med bortklippta märken, och
  • välja några produkter som motsvarar alla rimliga förväntningar, och
  • tålmodigt stå i en en snitslad kassakö där man korsar rummet fyra gånger innan man till sist kommer fram, och
  • få visa upp sin inbjudan (utan den, inget köp), och
  • slutligen få betala och gå hem i regnet, med sin smältande papperskasse hårt tryckt mot barmen (outleten har miljöprofil - kassarna blir kompost redan när man bär dem)
får i allmänhet alldeles för lite uppskattning. Detta sagt som en ren observation. Ändå är det vi som konsumerar er andra ur krisen.

5 kommentarer:

Jorun sa...

Tack. Hur illa skulle det inte vara utan er insats (och utan vår fyrsiffriga ikearunda i fredags...)

Jörel sa...

F-Y-R-S-I-F-F-R-I-G!
Stort tack vännen.

Signe sa...

Stort tack till er båda. Jag ligger efter i konsumtion känner jag.
Brukar nämna lite nu och då: När man får barn i Umeå skickas det hem en folder från Konsumentrådgivningen med en bokmärkesbaby på omslaget och rubriken "En konsument är född". Så vi tänker på sånt här i vår del av Samhället också. Jag ägnar mig mest åt att stödköpa från grädd-bönderna (två LITER på en vecka) och marsipanodlarna (tre lock och en rulle rött).

Bodil sa...

Men handel, ger det något? I Haparanda hörs ungdomsarbetslösheten stigit efter IKEA och ja, vart hamnar pengarna? Hoppas att ni fick med er fina saker som ni vill använda. Länge.

Signe sa...

Vi får börja ge bort stadsvandringar i present, ofta. Med inhyrd guide som har F-skattsedel. Eller hembesök av närodlade nycirkusartister, (t ex ett presentkort på Katla). Det måste vara bättre för samhällsfinanserna än ROT- och RUT-tjänster som inte ger lika mycket till den gemensamma skattkistan;-)