10 december 2010

Livet, rodel

Priset för insatser inom Livet rodel tillfaller även i år Jorun.

Kära akademi, kära redaktion, kära läsekrets


Det är nästan alltid torsdag
   nuförtiden
Man hinner knappt i säng
   förr’n man ska opp
Vi körandas och sjunger
   snabbt om friden
Planerar veckan som
   ett hinderlopp

Vartän man blicken vänder
   finns det tider
som ska passas, ej passeras
   - hinnas prick!
Varenda en jag känner
   sliter, lider
Jonglering - ett bejublat
   partytrick

Snart börjar tjugoelva
   på planeten
Nya almanackor
   - grip din chans!
Jag slutar med att säga
   som poeten:
“December is the rodelest
   of months”

4 kommentarer:

Jorun sa...

Det fattas några strofer mellan almanackan och poeten - jag hann inte...

Bodil sa...

Men de saknade stroferna får verkligen igång tankarna.Vad ska jag göra med min almanacka. Inteckna 52 torsdagar? För att göra som en annan textförfattare föreslår, sitta i tankar?

Tjugoelva var fint.

Jörel sa...

Vilken fin dikt! Nyskapande rim på chans och months...
Jag gillar också tjugoelva, men det kan ev bytas mot "vi ett nytt varv"

Jorun sa...

"vi ett nytt varv" gör ju att bäst-före-datumet kan flyttas långt, långt bort...