Så här säger Region Skåne:
"Dagens organisationssystem bygger på stordrift och massproduktion, vilket infördes i sjukvården med början på sextiotalet. Stordrift innebär att varje funktion eller enhet, till exempel ortopeden, centraloperation, lab eller IT, är åtskilda och styrs var för sig. Systemet ger långa utrednings- och behandlingstider och skapar köer, motverkar kvalitetsarbete och föder frustration och en beskyllningskultur. Det är idag så svårt och komplext att planera samarbetet runt en patient att en avsevärd del av medarbetarnas tid spills på väntan, störningar eller aktiviteter som inte skapar värde för patienten.
Lean healthcare kan sägas vara motsatsen och bygger på två principer: att fokusera på snabba och smidiga patientflöden och att bygga strukturer så att sjukhusets team själva kan förbättra sina arbetssätt kontinuerligt. Därför måste ansvar, mandat och servicefunktioner fördelas ut i verksamheten så långt det är möjligt, så att medarbetarna själva ges möjlighet att ge bättre service och vård. Genom förbättrat samarbete i flödesteamen och genom att ta bort krångel och tidstjuvar, minskar stressen och medarbetarna får det lugnare samtidigt som flödet förbättras."
Jobba med friskfaktorer – 8 säkra sätt - Suntarbetsliv
3 veckor sedan
1 kommentar:
Jag vet egentligen ingenting om sjukvårdens organisation men jag känner igen förändringsretoriken och de stolta modellerna.
Det är bara de där pyttesmå detaljerna som brukar ställa till det.
Jag börjar mer och mer tycka om gradvisheten: höga mål och tydliga visioner men inga revolutionerande förändringar. Bara se till att varje steg för organisationen en liten bit närmare målet.
Skicka en kommentar