05 maj 2010

Glad att man växer

Jag håller på att förhandla om en offert så grundligt att nästan inget blir kvar. Målet: minska slutsumman med två tredjedelar men ändå få jobbet utfört. Hm.
Det är inte så länge sedan det här hade stått på listan över övermäktigt jobbiga saker. Jag skulle ha hållit långa interna dialoger mellan mig själv och en tänkt motståndare innan jag ens öppnade munnen och sa något till någon annan... Den inre motståndaren skulle ha vräkt ur sig saker som "Jaså vem tror du att du är som kan komma och ifrågasätta mina uträkningar, du ska veta att...".
Sedan dess har jag gjort ganska mycket liknande saker på jobbet, har lärt mig att det är ganska odramatiskt. Man ska se till att få utfört det man betalar för, och inte kräva saker man inte betalar för. Navigera däremellan för att ändå uppnå bästa resultat. Undvika tjuvnyp och efterslängar, öppet lägga fram sin position. Ibland till och med erkänna att man har fel. Fast helst ha rätt, så klart...

2 kommentarer:

Jörel sa...

Jag måste förtydliga att jag inte väntar mig att den som gav offerten ska jobba till ett lägre pris, utan att vi ska finna billigare lösningar Och vissa saker jag hade velat få utförda måste jag i stället göra själv, andra får jag helt enkelt avstå ifrån.

Signe sa...

Det glädjer mig att du mejar ner övermäktigheter, det banar väg för andras kamp mot det svåra. Ninjasys!