27 januari 2010

7,5p

Jag ska få läsa en högskolekurs på distans! En fördjupningskurs i det jag jobbar med. En uppsats på 7,5hp. Jag tror att jag har kommit på mitt ämne, ska slipa på det till uppstartsveckan då jag åker till ett universitet på annan ort och får en massa spännande föreläsningar både i forskningsmetodik och "det jag jobbar med".
Idén jag filar på handlar om ett särskilt program som jag jobbat med ett par år som vi brukar använda för att snickra till individuella applikationer i handdatorer för personer med så pass stora kommunikationssvårigheter att de behöver använda sig av något annat än vanligt tal för att göra sig förstådda (i olika situationer).
Det har passerat ett tiotal ärenden med olika diagnoser där jag eller mina kollegor varit mer eller mindre inblandade i att hitta på och snickra till de individuella uppläggen. Snickrandet tar mycket tid. Nu vore det intressant att få veta på vilket sätt handdatorerna kommer till nytta i vardagen, vad som funkat bra för vilka och helst varför och hur man borde göra för att få det att bli bäst. Jag skulle även gärna vilja veta vilka andra sätt de har använt för att göra sig förstådda och om det finns lärdomar man kan dra och generalisera till andra. Helst inte i enkätform, intressantast vore att se användningen i verkligheten och intervjua både samtalspartners och brukare. Några avidentifierade verkliga typexempel (med namn och annat som kan förknippas med personen utbytta mot annat)vore också intressant att ha med för att visa på olika typer av upplägg. Koppling till teori och forskning förstås också. Intervjuer med de professionella som varit inblandade om hur urvalet av vokabulär gått till och hur man arbetat sig fram till den versionen som nu är igång och diskussion om hur man håller ett av andra iordningsställt vokabulär intressant och användbart, hur man kompletterar och arbetar vidare. Kanske en diskussion om skillnader i att arbeta med en ungdom under utveckling med medfödda svårigheter, en vuxen som plötsligt drabbats av stroke men hoppas bli bättre eller en vuxen med snabbt försämrande dödlig sjukdom.
Fast det låter som mer än 7,5p.

7 kommentarer:

Jorun sa...

Det finns väl plats för fler doktorer i släkten...?

Signe sa...

Det är inte läge nu, inte alls. Men den här kursen kommer bli rolig.

Jorun sa...

7,5 hp motsvarar fem veckor på heltid. Lägg ribban lagom högt...

Signe sa...

Det blir nog lagom att välja ut en av frågeställingarna, får se vilken vinkling som känns intressantast/mest tillämpbar i vardagsjobbet.

Jörel sa...

Så intressant att skriva uppsats om det man jobbar med! Så mycket mer tillämpat det blir att läsa in sig på teori och forskning i den frågan. Grattis! Får du läsa på arbetstid?

Signe sa...

Delvis på arbetstid. Behöver inte ta ledigt för föreläsningarna och får göra det som är kopplat till jobbet på arbetstid. En del hemplugg.

Signe sa...

alltså jag menar hemmaplugg får jag göra på fritiden.