09 juli 2008

Strategi

Vi håller på att jobba med att utarbeta en strategi för en sak på jobbet (jo ett litet oskyldigt besök på jobbet leder lätt till timmar framför datorn...).

Om jag nu försöker abstrahera vad jag håller på att fundera på, tills det är så blodfattigt att inte ens mina kolleger skulle känna igen vad jag pratar om... Så är utgångspunkten att
-- vi håller på att genomföra en strategi som vi är grundligt trötta på att jobba efter och gärna vill riva upp.
-- det inom just det här området finns ett språkbruk som är kraftigt allergiframkallande redan hos oss som sysslar med frågan, och som vi vet sänder rysningar nerför ryggraden hos den som ska bestämma i frågan
-- och att det finns ett helt orelaterat oskick som en annan person på Myndigheten försöker dra in oss i. Som är lite tveksamt från ett strategiskt perspektiv men framför allt är fruktansvärt resursslukande rent praktiskt.

Det jag sitter och försöker skriva är en liten text där jag genom att att använda en rejäl nypa av det vederstyggliga språkbruket ska framkalla en allergisk reaktion hos beslutsfattaren, vilket ska få honom att greppa en fet tuschpenna och göra ett stort kryss över såväl den trista strategi vi är trötta på, som oskicket vi vill göra oss av med. När jag läste retorik i Umeå visste jag inte att det var det här jag skulle ha det till.

Inga kommentarer: