05 juli 2008

Avhopp

Patric G hoppar av ordförandeposten i Barn- och ungdomsnämnden i Sorsele. Vice ordförande Kjellan Grundström hoppade av någon dag senare. Anledning: enorma besparingskrav.

Som statsvetare och dessutom bosatt i en helt annan del av världen kan jag tycka att det är "intressant" att tänka på Sorseles kommunalpolitik. Det krävs om jag minns rätt att i storleksordningen var 60:e människa med rösträtt är beredd att sitta i kommunfullmäktige. Jag undrar hur många valkretsar i Sverige där det matematiskt krävs ett så utbrett engagemang för politiska frågor - och hur länge de politiskt aktiva ska orka sträva vidare i den häftiga motströmmen...

Som gammal sorselebo kan jag bara tycka att det är fruktansvärt sorgligt att följa avvecklingen.

3 kommentarer:

desiree sa...

Det kanske får bli som i Ljusnarsbergs kommun. Bara KS och 4 utskott. Om det nu är mängden politiker som är problemet?

Jörel sa...

Det stora problemen är utflyttning, en åldrande befolkning och sviktande skatteunderlag...

Lite statistik från kommuninfo.se

Statistik för Sorsele
Invånare 2 879
Areal (hektar) 746 495
Befolkningstäthet (inv/km2) 0
Finansiellt tillgångsnetto (milj kr) -148
Arbetsställen 1 231

Enligt dagensps.se hade Sorsele 2007 sämst ekonomi bland alla kommuner, en förlust på 3714 kr per invånare.

Jag vet inte hur kul det är att administrera en sönderfallande kommun...

desiree sa...

Jo, jag hade mina misstankar.