22 juli 2008

Avdelningen för självskryt

Jag sitter och filar på en jobbansökan. De söker egenskaperna Bra samarbetsförmåga, Stor ansvarskänsla, God initiativförmåga, Lyhördhet, Hög serviceanda. Nu är det så att jag redan har jobbat där i flera år så de känner mig bättre än jag gör själv.
Det vore rart om det här är en beskrivning av mig som kollega och undersåte - eller också är det beskrivningen av egenskaperna de saknar hos mig och hoppas hitta hos någon annan.
Så vad ska jag skriva i min ansökan?

1 kommentar:

Jörel sa...

Ett gammalt knep inom jobbansökningsförfattarbranschen är att spela Tabu när man berättar om sina egenskaper. Aldrig säga att man har bra samarbetsförmåga, stor ansvarskänsla, god initiativförmåga... utan försöka klä det i andra ord. Det blir mer trovärdigt och intressantare om man tolkar begreppen än om man bara citerar dem.

Ett annat knep är att tro på det man själv skriver. När man tänker på hur man har det med sin "Bra samarbetsförmåga" behöver man inte nödvändigt tänka på relationen till den enda personen på hela bygget man inte står ut med.

Om man verkligen vill helgardera sig för skam och vanära om det skulle visa sig att det är en stor skillnad mellan ens självbild och andras uppfattning, så kan man prata mer om värderingar och målsättningar i sin ansökan än om egenskaper.

I ditt fall tror jag att det är ganska uppenbart att du är rätt person för jobbet!