27 oktober 2012

Vintertid - dags att ställa tillbaka hönorna

Efter en lång, sval men skön utesommar är det dags för hönorna och tuppen att flytta in i vinterhuset igen. Jag har städat ur sommarstugan och in vinterboet. Sedan har jag burit alla hönor från nattbjälken till det nya stället. Tant Brun, Silvia, Madeleine, Estelle, Angry Bird, Kuckel, Viktoria och Citronen. Allt gick väldigt lugnt och fint. Jag lyfte ner hönan framifrån och alla hönor reagerade lika, "Va, skulle du ta ner mig, jag trodde du skulle ta syrran istället". Jag bar dem under armen, småpratade med dem och klappade dem. De gillade läget. Tuppen brydde sig måttligt, han stoppade huvudet under vingen medan jag bar bort hans hönor.

Nu längtar och väntar vi på våren.

Men för A blir det en lättnad, hon gillar inte tuppen och nu kan hon vara ute på gården utan att bry sig för fem öre. Vill hon så kan hon kika på honom genom hönshusets glasdörr, men han kan vare sig picka eller sporra henne. Skrattar bäst som skrattar sist!

Inga kommentarer: